søndag 27. april 2014

Maleri

Vi fikk i oppgave å male et abstrakt/stilisert bilde med utgangspunkt i en følelse/sinnstemning. Jeg startet med å velge bilder til moodboarded med en følelse i tankene, før jeg senere bestemte meg nærmere for følelsen mellom lidelse og følelser forbundet med ordet fordervelse. Til moodboarded brukte jeg i hovedsak bilder fra kunstneren Zdzisław Beksiński.


Moodboard:

Skisser:
Når jeg skulle begynne med skisser visste jeg at jeg ville ha en eller flere elementer fra moodboardet med i maleriet mitt, særlig det som kan ligne på spindelvev nederst på venstre bilde. 



Jeg startet med å skisse veldig løst for å se om jeg fikk noen ideer til motiv, og ideen om å ha en menneskeliknende form omgitt av dette "spindelvevet" kom relativt raskt. Skissen nederst i høyre hjørne (over) skal forestille et hode som et slags tomt skall med "spindelvev" kommende ut av. Jeg likte ideen med å fremstille menneskekroppen som et slags tomt skall, men gikk etter denne skissen over til å tegne et helt menneske sett fra baksiden av ryggen. 



Her skal skissene forestille hvordan man ser dette "mennesket" bakfra, og her vurderer jeg om jeg skal ha hår fra hodet som går over i "spindelvevet". Dette valgte jeg derimot bort slik at jeg kunne lage et slags hull i hodet på mennesket som tydeligere viser at det er hult og hva som skjuler seg inni. 



Fra skissen til høyre (over) gikk jeg videre til denne skissen der jeg begynte å jobbe litt nøyere for å kunne få med alle detaljene som skulle være på bildet. I tillegg til denne ene "personen" vi ser ryggen til ville jeg også ha med flere slike "mennesker" som er "opphengt" i "spindelvevet". Jeg valgte også å la bildet bli liggende og plassere den fremste "personen" i det gylne snitt for å få et litt mer ryddig og "roligere" bilde. Hvis jeg ikke hadde gjort dette hadde nok bildet blitt veldig rotete noe som kunne tatt oppmerksomheten bort fra følelsen jeg prøvde å få frem. Jeg ville også ha en følelse av lidelse som var mer langvarig og dyster en en følelse av lidelse som er mer panisk og akkurat der og da. 



Fargeprøver:



Når jeg skulle begynne med fargeprøver visste jeg at følelsen jeg ville prøve å formidle var veldig lik den fra moodboardet og jeg valgte derfor liknende farger som var i moodboardet. Jeg bestemte meg ganske fort for at "spindelvevet" skulle være rødt ettersom det også da liknet mer på blodårer, noe som passet temaet mitt bra. Jeg vurderte også om disse "blodårene"/"spindelvevet" skulle gå over hodet til "personen" eller om de skulle forsvinne inn i hodet, og gi illusjonen av at det var fra dette "hullet" i hodet de kom fra. Når det gjelder bakgrunnen valgte jeg deretter å gå for bildet nederst til høyre med en gradering der det mørkeste er øverst for å gi bildet et mer tyngre utseende. 



Prosess maleri:


Her er noen bilder fra tidlig i maler-prosessen. Jeg malte først mennesket i en helt hvit farge før jeg endret den til en hvit farge med litt grønnskjær som jeg hadde som fargeforslag i fargeprøvene. Grunnen til dette var at en slik lys grønntone gir en mer ubehagelig følelse, trolig fordi man forbinder grønnfargen med sykdom og gift.

Maleriet helt ferdig
Til slutt syntes jeg at jeg fikk den ønskede følelsen (den litt dystre, ubehagelige og lidende følelsen), som jeg prøvde å oppnå, ved å se på bildet mitt. Jeg har prøvd å bruke en rekke virkemidler for å få frem denne følelsen, både når det gjelder motiv og farger. De mange brun- og rød- tonene bildet har er særlig viktige ettersom disse ofte forbindes med mer negative følelser og skaper et noe mørkere bilde. Personen som står fremst i bildet kommer også godt fram ved hjelp av den lyse hvit-grønne fargen som står i kontrast med den svarte fargen som kommer fra hodet. 
I tillegg til fargene har også motivet en viktig rolle i å få frem den ønskede følelsen, i tillegg til at det har en symbolsk verdi og gjør det mulig for betrakteren å skape sin egen mening bak bildet. Man kan feks. lure på om disse linjene i bildet er "spindelvev" eller "blodårer" og om de kommer ut fra hodet til den fremste personen eller om de forsvinner inn. Hvis de kommer ut at hodet, er da disse "menneskene" fanget i personens "spindelvev" slik personer kan være knyttet til og berørt av hverandres følelser? Eller er det kun slik at de "personene" som er knyttet til hverandre i spindelvevet "kjenner" hverandre? En kan også lure på hvorfor det er kun denne personen som har et slikt gapende svart hull og hvorfor det er plassert der det er. Jeg prøvde å vise at denne personen var mer eller mindre et tomt skall med smeltende sider der det svarte slapp ut. Kanskje det svarte er selve følelsen jeg ville vise i bildet, og som kommer til syne når "skallet" til personen smelter? Man kan også lure på hvilken farge de andre "personene" har på innsiden. 
Alt i alt likte jeg at denne oppgaven var veldig fri, selv om dette med å male et stilisert/abstrakt bilde var litt vanskelig, og jeg syntes sluttresultatet ble bra. Jeg likte særlig godt at maleriet ble slik til slutt at en kan finne den "meningen" bak maleriet man selv syntes passer best. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar